Refleksologia- co to jest?

Refleksologia jest jedną z metod terapii holistycznej. Opiera się na założeniu Williama Fitzgeralda, który to na początku XX wieku opracował mapy podeszwy stopy. Uczony ten podzielił ciało ludzkie na pionowe strefy, z których każdej odpowiada część stopy. Na wspomnianych mapach zaprezentował, które części podeszwy odpowiadają za który narząd bądź część ciała.
Zwolennicy refleksologii wierzą, że dzięki odpowiedniemu uciskaniu tych miejsc za pomocą palców i kciuka można wspomóc leczenie całego organizmu oraz jego poszczególnych narządów i układów. Podobno refleksoterapia ma wspomóc naturalny proces samoleczenia. Podstawą refleksologii jest przekonanie, że żaden z organów nie funkcjonuje w izolacji, lecz współpracuje z pozostałymi – innymi słowy – organizm ludzki stanowi całość złożoną z kooperujących ze sobą części.
Jak wygląda „sesja” terapeutyczna w gabinecie refleksologii? Rozpoczyna się ją od szczegółowego wywiadu medycznego, oraz manualnego badania stopy. Gdy terapeuta napotka na opór w jakiejś jej części – może na tej podstawie zdiagnozować problem w odpowiadającym temu refleksowi organie. Poprzez silny nacisk na ten punkt refleksolog będzie „leczył” rzeczony organ. To jednak nie jedyne zastosowanie tego typu terapii. Poprzez pracę na refleksach usuwane mogą być także toksyny, odblokowuje się kanały energetyczne, a funkcjonowanie organizmu jako całości zostaje usprawnione. Oczywiście nie ma żadnych naukowych podstaw, które potwierdzałyby skuteczność tej terapii. Jednak jej zwolennicy podkreślają, że refleksologia może pomóc pacjentom zwalczyć bóle o różnej etiologii (np. kręgosłupa, ale też głowy, migren), problemy z przemianą materii, infekcje pęcherza moczowego, infekcje dróg oddechowych, schorzenia zatok, choroby kobiece, a także problemy skórne. Występują także przeciwwskazania do podjęcia terapii. Gabinet refleksologiczny winny omijać osoby chore na osteoporozę, żylaki, grzybicę i owrzodzenia stóp, cukrzycę czy choroby zakaźne.