Jak ustrzec się przed wysiłkowym nietrzymaniem moczu?

Jak ustrzec się przed wysiłkowym nietrzymaniem moczu
Dainis Graveris z Unsplash

Nie od dziś wiadomo, że lepiej jest „zapobiegać niż leczyć”. Ginekolodzy-specjaliści z Kliniki Ziemlewski podpowiadają, co zrobić, by zminimalizować ryzyko pojawienia się wysiłkowego nietrzymania moczu i jak postąpić, gdy mimo podjęcia określonych działań profilaktycznych zauważymy u siebie pierwsze objawy tej choroby.

Wysiłkowe nietrzymanie moczu – co to jest?

Wysiłkowe nietrzymanie moczu polega na mimowolnym i często nieświadomym wycieku moczu w trakcie aktywności fizycznej, kichania, kaszlu czy wykonywania innych czynności, które powodują wzrost ciśnienia w brzuchu. W początkowym etapie choroby kobieta „gubi” mocz jedynie podczas tych aktywności, brak terapii może skutkować popuszczaniem moczu nawet wtedy, gdy pacjentka pozostaje w spoczynku – ostrzegają lekarze z Kliniki Ziemlewski.

Wysiłkowe nietrzymanie moczu to najczęstszy typ nietrzymania moczu, który spowodowany jest nieprawidłowym mechanizmem zamknięcia cewki moczowej. NTM może mieć postać anatomiczną (w takim przypadku choroba spowodowana jest nadmierną ruchomością pęcherza i cewki moczowej) lub zwieraczową (wówczas za popuszczanie moczu odpowiada osłabienie mięśnia zwieracza cewki) – wyjaśniają specjaliści z Kliniki Ziemlewski.

Jak zapobiegać pojawieniu się problemu wysiłkowego nietrzymania moczu?

Chcąc zminimalizować ryzyko pojawienia się choroby należy systematycznie wykonywać ćwiczenia wzmacniające mięśnie dna miednicy tj. mięśnie Kegla. Równie istotny jest zdrowy tryb życia, bowiem wysiłkowe nietrzymanie moczu dotyka często osób otyłych i palaczy – tłumaczą lekarze z Kliniki Ziemlewski. Prawdopodobieństwo wystąpienia tej dolegliwości zwiększają również liczne porody i wiek pacjentki (problem wysiłkowego nietrzymania moczu często pojawia się u kobiet po 45 roku życia).

Niestety tego rodzaju działania profilaktyczne nie zawsze okazują się wystarczające. Jeśli mimo „leczenia” zachowawczego pacjentka zauważyła u siebie objawy wskazujące na nietrzymanie moczu, w takim przypadku konieczne jest jak najszybsze rozpoczęcie terapii (zignorowanie objawów choroby sprawi, że będą się one stopniowo nasilać).

Sposoby leczenia nietrzymania moczu zależne są od stopnia nasilenia objawów i od rodzaju dolegliwości, na którą cierpimy. W większości przypadków skuteczną metodą leczenia nietrzymania moczu jest laseroterapia – mówią eksperci z Kliniki Ziemlewski.  Może być ona stosowana u pacjentek w każdym wieku i jest pomocna w leczeniu takich schorzeń jak;

– wysiłkowe nietrzymanie moczu,

– nietrzymanie moczu z parcia,

– mieszane nietrzymanie moczu,

– nietrzymanie moczu po ciąży,

– nietrzymanie moczu w wyniku stwardnienia rozsianego,

– nietrzymanie moczu w przebiegu stwardnienia zanikowego bocznego,

– nietrzymanie moczu po zabiegu operacyjnym kręgosłupa.

Zabieg leczenia laserowego nietrzymania moczu w Klinikach Ziemlewski przeprowadzany jest za pomocą lasera Er-YAG firmy Fotona bądź w oparciu o laser Mona Lisa Touch™. Dzięki fototermicznemu, nieablacyjnemu obkurczaniu pochwy możliwe jest zmniejszenie kąta nachylenia cewki moczowej i przywrócenie jej dawnej (np. sprzed porodu) funkcjonalności. Dodatkową korzyścią z zabiegu jest wzmocnienie ścianek pochwy i powięzi wewnątrzmiednicznej. Sam zabieg ma nieinwazyjny charakter, dzięki czemu jest w pełni bezpieczny dla pacjentki – uspokajają doświadczeni ginekolodzy z Klinki Ziemlewski.

O tym musisz pamiętać!

Jeśli cierpisz na wysiłkowe nietrzymanie moczu:

– pamiętaj, że przy tej dolegliwości niewskazane jest powstrzymywanie się od spożywania płynów (by jak najrzadziej chodzić do toalety), gdyż           może to skutkować infekcją dróg moczowych,

– w trakcie oddawania moczu nie naciskaj na podbrzusze, bowiem możesz uszkodzić mięśnie i nerwy dna miednicy; taki sposób oddawania moczu   świadczy o zaburzeniu i nie może być stosowany jako metoda „uporania się” z problemem,

– nie staraj się oddawać moczu „na zapas” czy „na wszelki wypadek”, gdyż w ten sposób skłaniasz pęcherz do nieprawidłowej pracy i odzwyczajasz   go od gromadzenia właściwej ilości płynów,

– wiedz, że oddawanie moczu przerywanym strumieniem i próba kontrolowania tego procesu nie zastąpi leczenia,

– miej świadomość, że twojego problemu nie rozwiąże zaciskanie pośladków, ud czy napinanie mięśni brzucha – takie ćwiczenia nie wzmacniają       bowiem ani pęcherza, ani mięśni dna miednicy.

Umów się na zabieg laserowego leczenia nietrzymania moczu i wybierz jedyną skuteczną formę terapii!

Artykuł przygotowany we współpracy z: http://klinikiziemlewski.pl/o-naszych-klinikach

Artykuł sponsorowany